Be nazare shoma kodam yek dar sale 2010-11 movafagh tar khahand bod PES or FIFA??? daghe.dagh

Call Of Duty Black Ops

سرمایی به اندازه‌ی جنگ سرد
پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، تنش بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی از سرگرفته شد. این تنش در سال 1945 تا 1947 افزایش یافت. در این باره تاریخ‌نگاران دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما به باور همه‌ی آنها، آغاز جنگ سرد در سال 1947 میلادی بوده است. در مورد تاریخ پایان آن، عده‌ای آن را هم‌زمان با سقوط دیوار برلین در 11 نوامبر 1989 و گروهی آن را هم‌زمان با تاریخ تجزیه‌ی اتحاد جماهیر شوروی در 25 دسامبر 1991 می‌دانند.
تا به حال بازی‌های ویدئویی بسیار زیادی برای رویدادهای جنگ‌های جهانی اول و دوم عرضه شده است. جنگ سرد، آنطور كه جنگ جهانی دوم توانست، نتوانست توجه بازیسازان و نویسندگان را به خود معطوف سازد و حال Treyarch با ساخت Black Ops به اين موضوع می‌پردازد.


Dragovich, Kravchenkov, Steiner… All Must Die
چقدر به غنی بودن محتوای داستانی بازی اهمیت می‌دهید؟ این جمله‌ای است كه با بازی كردن این نسخه، بدون شك به آن پاسخ "خیلی زیاد!" خواهید داد. نویسنده‌ی بازی David S. Goyer همان نویسنده‌ی فیلم فوق العاده‌ی The Dark Knight است. تا به حال سری CoD به جنگ جهانی و جنگ‌های مدرن می‌پرداخت و چندان به داستان در بازی اهمیت داده نمی‌شد كه در واقع مسئله‌ی خیلی مهمی هم در اين نوع بازی‌ها به شمار نمی‌آید، چرا كه در میان جنگ، داستانی وجود ندارد. اما چه خواهد شد اگر كه همه‌ی زیبایی‌های نسخه‌های قبل به علاوه‌ی داستانی زیبا، پيچيده و درگير كننده را با هم بی‌آمیزند؟ جواب را خودتان با انجام Black Ops پیدا خواهيد كرد!
شما در بازی كنترل چندین شخصیت را بر عهده می‌گیرید، اما می‌توان گفت شخصیت اصلی داستان مامور مخفی سازمان CIA یعنی Alex Mason می‌باشد. داستان بازی از ترور فیدل كاسترو رهبر وقت كوبا آغاز شده و پس از تلاش برای فرار از دست كوبایی‌ها، Alex توسط كاستروی واقعی و همینطور Dragovich دستگیر می‌شود. كاسترو، الكس را به Dragovich سپرده و وی بلاهای مختلفی را بر سر او می‌آورد و سعی می‌كند كه او را به یكی از افراد خود تبدیل كند. در این بین تنها یك نفر است كه الكس را از این كار باز می‌دارد: Viktor Reznov (حتماً او را در نسخه‌ی World at War دیده‌اید، ظاهراً او در آن نسخه می‌میرد! اما در هر حال به نظر می‌رسد كه جان سالم به در برده است). Reznov قبلاً در ارتش شوروی در جنگ جهانی دوم شركت كرده و بسیار با تجربه در جنگ نشان می‌دهد، اما چیزی كه داستان را برای بازیبازان بسیاری مبهم كرده است این است كه Reznov از Mason به عنوان یك وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده كرده است و این در حالیست كه هر دو دوست صمیمی یكدیگر هستند. جواب این معماها را در بازی می‌یابید.
سریع، خشن، مهیج
سری CoD را به دلیل گیمپلی سریع و هیجانی خود از دیگر شوترهای هم سبك خود متمایز می‌دانند. این نكته (سریع و مهیج بودن) به یكی از المانها و اولویت اصلی بازی تبدیل شده است كه خوشبختانه در این نسخه علاوه بر این دو مورد، خشونت را نیز به چاشنی آن اضافه كرده‌اند. غیر از قسمت‌های مراحل مخفی كاری، سایر مراحل دارای گیم‌پلی سریع و بسیار پر زد و خورد هستند.

همچنین سازندگان حركات جدیدی را برای فرار از این باران گلوله به وجود آورده‌اند كه به عنوان مثال یكی از آنها پرش به جلو است كه می‌تواند برای كاور‌گیری سریع بسیار مؤثر باشد. از دیگر بخشهای پیشرفت كرده بازی بخش سلاح سرد است. همچنان می‌توانید با استفاده از چاقوی خود، گلوی دشمنان را بدرید و مورد ديگر اضافه شده اين است كه اگر بدون سر و صدا و از پشت سر، اقدام به Knife كردن كسی بكنید شخصیت بازی طی یك حركت اتوماتیك و بسیار زیبا او را از صحنه‌ی روزگار محو می‌كند!
دشمنان مثل مور و ملخ از همه جا تیراندازی می‌كنند و این مورد در درجات سختی بالا بسیار سخت‌تر هم می‌شود. مسلماً در چنین بازی‌هایی تنوع دشمنان از اهميت چندانی برخوردار نیست و در این بازی نیز خیلی به آن اهمیت داده نشده است. تنوع سلاح‌ها بسیار بیشتر شده و از سلاحهای جدید اضافه شده می‌توان به Crossbow اشاره كرد كه هم حالت تیراندازی معمولی دارد و هم در حالت دوم چیزی شبیه مین به سمت نشانه شليك می‌كند و به آن می‌چسبد و طی مدت زمان مشخصی منفجر می‌شود.
خشونت، المانی است كه در سری CoD بیشتر به بازیهای Treyarch بر می‌گردد. می‌توان گفت كه خشونت و صحنه‌های خونین در بازی بیش از حد و بسیار زياد وجود دارند. از این صحنه‌ها می‌توان به كنده شدن دست و پای دشمنان، نصف شدن بدن و ... اشاره كرد.
سری Call of Duty از قدیم دارای بخش‌های كنترل وسایل نقلیه بود كه Black Ops این مورد را به نهایت رسانده است. در بازی می‌توانید از انواع وسایل نقلیه از موتور‌های آمریكایی گرفته تا هلیكوپتر و قایق‌های نفربر جنگی را كنترل كنید و كنترل آنها نیز بسیار لذت بخش است و هیچ اختلال اعصابی برای بازیباز به وجود نمی آورد! دوربین بازی در اين قسمت‌ها نیز بسیار خوب كار شده، هر چند كه دستیست (توسط خود بازیباز كنترل می‌شود) اما مشكلی ندارد و به خوبی می‌چرخد.
هوش مصنوعی در سری Call of Duty بيشتر به دليل Scripted بودن بيش از حد مراحل، هیچوقت خوب و پيچيده نبوده و متاسفانه باید بگویم در این نسخه نیز تغییر چندانی نداشته و حتی اين ضعف بيشتر از گذشته خودنمايی مي‌كند. دشمنان بسیار كند و احمقانه به شما تیر اندازی می‌كنند، از كاورها به خوبی استفاده نمی‌كنند، بعضاً خيلی بی‌پروا و احمقانه به سمت شما نزديك می‌شوند و درحالی هم كه كاملاً چسبيده به شما هستند به شما تیراندازی می‌كنند و ... هوش مصنوعی یاران خودی نیز تعریفی ندارد و باز هم باید بیشتر به خود متكی باشید، غیر از صحنه‌های از پيش تعيين شده، یار خودی به ندرت یك نفر را می‌كشد!
بخش مولتی پلیر آنلاین در سری CoD اهمیت بسیار زیادی برای بازیبازان دارد و هستند كسانی كه بازی را فقط برای انجام این بخش تهیه می‌كنند. در اولین روز عرضه‌ی نسخه‌ی قبلی این بازی یعنی MW2، میلیون‌ها گیمر در سراسر جهان پای سرور‌های آن بازی نشستند و هنوز كه هنوزه سرورهای این بازی جزء شلوغ‌ترين‌ها محسوب می‌شود. در این بازی نیز سعی شده علاوه بر حفط نكات بخش مولتی نسخه‌ی قبل، به آن قسمت‌های متنوع‌تری نیز اضافه شود. سیستم مولتی پلیر بازی از بعد از نسخه‌ی چهارم، بر پایه‌ی Experience Points می‌باشد و به بازیباز با توجه به عملكرد وی در بازی‌ها امتیاز می‌دهد تا بتواند امكانات بیشتری برای خود فراهم كند.
در Black Ops با استفاده از سیستم Create-a-Class 2.0 بازیباز می‌تواند بیش از گذشته به گرفتن آیتم‌های جدید و Perkهای جدید بپردازد. در بازی بیش از یك استایل برای آپگرید سلاحها موجود است. به عنوان مثال بازیباز می‌تواند بین Red Dot Sight و Reflex Sight یكی را انتخاب كند و این در حالیست كه كارایی هر دو یكی است اما از لحاظ دید با هم متفاوت هستند و این نشان دهنده‌ی تنوع وسایل جانبی برای بكارگذاری بر روی سلاح مورد علاقه‌تان است. از دیگر نكات این بخش، اضافه شدن Custom KillStreak Reward‌هاست كه می‌توان به ماشین‌های منفجر شونده، موشك‌های هدایت شده و هلیكوپترهای قابل كنترل مهاجم اشاره كرد. از دیگر سیستم‌های ارتقاء یافته، سیستم استفاده از CoD Points برای خرید اسلحه، لباس و وسایل جانبی است. این CoD Pointsها با بازی كردن بخشی به نام به نام Wager Match به دست می‌آید كه خود 4 نوع دارد و به شیوه‌ی Free for All انجام می‌شود.

 
همچنین مد Split Screen Online نیز باز هم به بازی (در پلتفورمهای X360 و PS3) برگشته است؛ در این مد بازیباز دوم هنگام بازی كردن می‌تواند رنك خود را بالا ببرد اما با هربار Sign Out شدن تمام كارهایی كه كرده از بین می‌رود و این مورد تنها با داشتن یك اكانت Xbox Live Gold قابل حل شدن است. همچنین برای اولین بار در این سری، بازیبازانی كه نسخه‌ی PC اين بازی را انجام می‌دهند، می‌توانند از آنلاین بازی كردن خود فیلم بگیرند، یعنی خود بازی به مدت زمان محدودی فیلم گرفته و سیو می‌كند.
میرسیم به مد زامبی. این مد اولین بار در نسخه‌ی World at War به این سری اضافه شد و در نسخه‌ی بعد دیده نشد و حالا بازهم Treyarch از این مد استفاده كرده است. این مد در حالت چهار نفره‌ی آنلاین و دو نفره‌ی Split Screen قابل بازی است. بازیبازها هر كدام می‌توانند كنترل یكی از افراد John F. Kennedy ،Richard Nixon ،Robert McNamara و Fidel Castro را به دست گیرند و در محلی به نام The Pentagon به جنگ زامبی‌ها بروند.
گرافیكی مناسب با سرمای جنگ!
بازی با همان موتور معروف نسخه‌ی چهارم یعنی IW 4 ساخته شده كه توسط Infinity Ward ساخته و در هر نسخه از این سری دچار تغییراتی می‌شود. كیفیت باف‌تها همانند نسخه‌ی MW2 بالا هستند و شاهد Screen Tearing نيز در بازی نخواهید بود و بازی فريم بالا و روانی دارد. همچنین در این نسخه كیفیت بهتر اشیاء دور دست (Draw Distance) را شاهد خواهید بود. جلوه‌های انفجار نیز جزء نكات پیشرفت كرده‌ی گرافیكی محسوب می‌شود و نسبتاً طبیعی كار شده‌اند. جزئیات صورت كاركترها نیز بسیار پیشرفت كرده و در سطح فوق‌العاده‌ايست و حالت‌های اخم، عصبانیت، خنده و ... را به خوبی به بازیباز منتقل می‌كند. كیفیت طراحی سلاح‌ها هم همچون گذشته از سطح خوبی برخوردار است. همانطور كه در توضيحات گیم‌پلی بازی اشاره شد، بازی دارای خشونت بالایی است و از اين رو شاهد قطع شدن اندام بدن نيز خواهيد بود كه صحنه‌ها اين چنينی را بسیار خوب طراحی كرده‌اند و حس خشن بودن میدان جنگ را به خوبی می‌رساند. همچنین تعداد صحنه‌های سینماتیك در بازی به شدت زیاد شده كه بسيار زیبا كار شده‌اند. گفتنيست همانند دیگر عناوين اين سری، باگهای كوچك گرافيكی هم در بازی یافت می‌شود. انیمیشن‌های بازی نيز معمولاً عالی به نظر می‌رسند اما بی نقص هم نيست و تعدادی از انيميشن‌ها از جمله برخی از انيمشن‌های مردن دشمنان، به نسبت MW2 كمی ضعيف‌تر غیر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. در كل، بخش گرافیك بازی پیشرفت زیادی نداشته و سازندگان بیشتر به فكر بزرگ كردن محیط و ايجاد تنوع و ساخت محيط‌های جديد در بازی بوده‌اند.
فریادی كه در سرما گم شد
صداگذاری در این سری هميشه یكی از نقاط قوت آن به شمار می‌آمده. در اين نسخه نيز صدا و افكت‌های انفجار، تیر اندازی و ... بسیار طبیعی و عالی كار شده است. صدای اسلحه‌ها هم بسیار خوب شبیه سازی شده است. دیالوگ‌های شخصیت‌های بازی نیز بسیار زیبا ادا می‌شوند كه این به دوبلورهای بازی نیز برمی‌گردد كه هر كدام جزء ستارگان بزرگ هالیوود هستند كه از بین آنها می‌توان به Gary Oldman در نقش Viktor Reznov كه با این كه روسی نیست، اما بسیار خوب به لهجه‌ی روسی صحبت می‌كند، Sam Worthington در نقش Alex Mason و ... اشاره داشت. البته یكی از نكات عجیب صداگذاری این است كه هر وقت یارتان با شما از هر فاصله‌ای صحبت كند انگار كه كنارتان ایستاده و این صدا در محیط پخش نمی‌شود و دوری و نزديكی صدا تعيين شده نيست. آهنگساز اين نسخه نیز آقای شان مورای (Sean Murray) است كه آهنگسازی نسخه‌ی WaW را نیز در كارنامه‌ی خود دارد و می‌توان گفت كار خود را به نحو احسن انجام داده و حس و حال و هيجان جنگ را به خوبی به بازیباز منتقل كرده است.
در كل، Call of Duty: Black Ops را همچون نسخه‌های قبلی اين سری می‌توان عنوانی پول ساز برای سازنده‌ی خود مخصوصاً منتشركننده‌اش Activision تلقی كرد و واقعاً سازندگان كار خیلی زیادی روی بازی انجام نداده و همان المانهای MW و MW2 را با كمی موارد كوچك جدید تركیب كرده‌اند و Treyarch باز هم سعی نكرده ريسك كند و تغييرات بزرگتر از آنچه IW انجام می‌داد را در اين نسخه ايجاد كند. به هرحال امیدواریم بازی‌های این سری نیز مانند بسیاری از سری بازی‌های دیگر بازیچه‌ی دست پول پرستان نشود و همانند نسخه‌های قبل و همينطور اين نسخه باز هم خوش بدرخشند. به هرحال Treyarch نشان داد كه می‌تواند بدون كمك IW عنوانی درخور نام Call of Duty را روانه‌ی بازار كند بنابراين انجام Black Ops را به همه‌ی طرفداران اين سری توصیه می‌كنم.